Prvou a základnou vecou prípravy auta na zimu je voľba vhodného obutia. Zimné pneumatiky sú dnes podľa zákona nevyhnutné v období medzi 15. novembrom a 15. marcom a to vtedy, ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu alebo ľadu.
Všeobecný úzus zároveň hovorí, že na zimné pneumatiky treba kvôli ich dezénu, no najmä vnútorným vlastnostiam, prezúvať vtedy, ak teplota klesá pod 7 °C. Veľa však závisí od toho, či používate auto iba počas dňa, alebo aj v skorých ranných či neskorých večerných hodinách. Dôležitá je aj hĺbka dezénu, kde zákon stanovuje minimum 3 mm.
Okrem pneumatík treba na zimu pripraviť aj disky, či už výberom špeciálnych „zimných“ typov, alebo aspoň ich ošetrovaním špeciálnym sprejom. Ten pomôže aj na ochranu ich laku pred soľou a zabráni vyššiemu usádzaniu nečistôt na ich povrchu.
Pozornosť treba venovať aj podvozku a tak, ako sa zvykne umývať po zime v rámci prípravy na jar, odporúčame tiež jeho umytie na konci jesene pred zimou.
V zimnom období dostáva riadne zabrať aj karoséria a preto ju treba na to pripraviť. Základom je jej dôkladné umytie, našampónovanie a dekontaminácia od prachu a ostatných nečistôt. Takto pripravenú karosériu potom navoskujte, no nie bežným tekutým voskom, ale tým tvrdým. Ten vytvorí pevnejšiu ochrannú vrstvu na jej povrchu.
Veľmi dôležitou súčasťou vozidla pre jeho prevádzku tak v lete, ako aj v zime, sú prevádzkové kvapaliny. V prípade zimy si treba dať pozor najmä na dve z nich a to zmes do ostrekovačov a chladiaca kvapalina. V oboch prípadoch platí, že pre zimnú prevádzku sú určené úplne odlišné typy týchto kvapalín, než ako pre tú letnú.
Ak ide o zmes do ostrekovačov, letná kvapalina má zloženie prispôsobené na účinnejšie odstraňovanie zvyškov hmyzu zo skla, no nie je vhodná na zimu. Hneď, ako klesne teplota pod bod mrazu, môže dokonca upchať trysky dýz ostrekovačov.
Pri jej výmene za zimnú zmes si ale treba dať pozor na jednu veľmi častú chybu a to je miešanie letnej a zimnej kvapaliny, tomu sa určite vyhnite!
Druhou dôležitou prevádzkovou kvapalinou je chladiaca kvapalina. Hoci dnes už platí, že výrobcovia dodávajú auto naplnené chladiacim médiom odolným aj voči nižším teplotám, nemali by ste sa na to spoliehať. Navyše, ak už uplynulo pár rokov.
Tak, ako aj pri ostatných kvapalinách, aj pri chladiacej platí, že časom sa oslabujú jej pôvodné vlastnosti. Štandardná životnosť sú 3 roky, takže po uplynutí tejto doby je dobré celú chladiacu sústavu vypustiť a znova naplniť. Ak ešte táto doba neprešla, odporúčame jej doplnenie, no pozor, kvapalina musí byť vo farbe tej pôvodnej.
Súčasťou prípravy auta na zimu musí byť aj kontrola autobatérie. Nízke teploty sú pre akumulátor najväčšie „zlo“, no nielen preň samotný. Skontrolujte preto dôkladne kontakty, ak je to potrebné, očistite ich a odstráňte zoxidované vrstvy brúsnym papierom. Tým uľahčíte jeho prácu pri štartovaní a to predovšetkým v zime.
Pokiaľ už má vaša autobatéria za sebou nejaký ten rok služby, je dobré nechať zmerať jej kapacitu pred zimou. V prípade, že je nízka, nechajte ju dobiť a po nejakom čase zmerať znova. Ak to nepomôže, nastal najvyšší čas na jej výmenu.
Ďalšou oblasťou, ktorej treba špeciálne pred zimou venovať pozornosť, sú gumové tesnenia. Štandardne ich nájdete okolo okien, dverí, okolo kufra a strešného okna a samozrejme aj v motore. Okrem toho, že guma starne, má tendenciu starnúť a v prípade mrazu dochádza k jej praskaniu a k narúšaniu jej vnútornej štruktúry.
Riešením je v tomto prípade ošetrenie všetkých takýchto častí špeciálnym prípravkom, ktorý dá gume „živiny“, elasticitu a chráni ju pred popraskaním.
Tak, ako aj v prípadoch klasického tesnenia, aj pri stieračoch platí, že mráz je ich nepriateľ a treba ich pred zimou skontrolovať. Ak ešte nie sú príliš tvrdé alebo popraskané, venujte im pozornosť minimálne ich pravidelným ošetrovaním krémom na zimu.
Aby bolo používanie automobilu v zime bezproblémové, nesmiete zabudnúť ani na rozšírenie obvyklej doplnkovej výbavy. Špeciálne v období zimy sa vám bude hodiť napríklad škrabka na ľad na okná, ktorá pripraví auto ráno do prevádzky za pár minút.
Doplnením jej funkcie môže byť tekutý rozmrazovač okien s postrekovačom. Jeho výhodou je, že okrem rýchleho rozmrazenia aktuálneho ľadu pôsobí aj preventívne a to vďaka obsahu chemikálií typu glykol alebo glycerín. Ide o látky s nemrznúcim efektom, ktoré po aplikácii na sklo zabránia jeho opätovnému zmrazeniu počas cesty.
Súčasťou zimnej doplnkovej výbavy by mala byť aj metlička na sneh. Tu si dajte pozor na výber štetín tak, aby neboli príliš tvrdé a nepoškriabali karosériu.
Hoci sa to nezdá a hoci aj máte novšie auto, súčasťou špeciálnej zimnej výbavy by mali byť aj štartovacie káble na autobatériu. Možno ich budete potrebovať vy, možno niekto iný, pretože aj napriek snahe sa práve v zime môže zlyhanie autobatérie prihodiť každému. Alternatívou k nim môže byť štartovacia sada s powerbankou.
Ak bývate alebo často jazdíte do horských oblastí, súčasťou výbavy musí byť aj lopatka na odhrabávanie snehu a snehové reťaze. V ich prípade voľte radšej štandardné kovové, dajte si dobrý pozor na veľkosť oka aj na ich veľkosť podľa pneumatík.
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024